Planering

 

Vid frukosten började maken och jag diskutera. Jullovet tog slut idag, barnen gjorde sin första dag i skolan. Snön vräker ned därute. Det skulle vara så enkelt att gå ut och göra dem vardagliga sysslorna med djuren. Gå in, sjunka ned i soffan med en stickning och en ljudbok. Fortsätta lite på jullovets semesterlunk. Men vi har inte råd med det!
 När jag skriver råd, så menar jag krasst ur ett ekonomiskt synsätt. Hela poängen är att vi ska få ned våra yttre kostnader och leva mer på "kan själv och vill själv" principen. Vi kan inte vänta till snön är borta för att åstadkomma saker. Hur tråkigt det än låter så måste vi planera och strukturera upp vår tid. Så vi bestämde oss för att ha en jobblunch och det blev även en planeringsfika. Det var riktigt trevligt faktiskt, skulle  rekommendera fler att göra så, vare sig man är självhushållare eller inte. Sitta ned ostört med sin partner och bara prata om allt jobbrelaterat i ens vardag. Med detta så menar jag allt utom ert lönearbete.
 Vi började med att kasta ur oss sånt som vi tidigare pratat om måste fixas, sånt som varit lösryckta meningar förut. Vi gjorde en mindmap. sen bröt vi ned den till punkter där varje sak blev lite mer detaljerad. Tex jordkällaren, den behöver tömmas, städas, tillverka nya hyllor och lådor. Eller våra yngsta barn som vi lovat att renovera deras sovrum. Vi bestämde oss för att försöka ha en köksdag per vecka. När vi veckobakar, tillverkar tvål/hudkräm eller lagar storkok så att det finns mat till stressigare dagar.
 Listan blev väldigt lång, listor blir väl nästan alltid långa. Men det känns skönt att ha gått igenom vad som behöver göras. Nu ska vi bryta ned punkterna på veckobasis. Bestämma oss för att nu kör vi på tex skafferiet som behöver fixas.
 En viktig sak vi pratade om var barnen. Eftersom helgerna har varit så heliga tidigare, då vi båda varit hemma och kunnat hjälpas åt med dem tyngre sysslorna. Då har barnen fått stå tillbaka lite. Nu ska vi planera in mer tid
på deras villkor. Aktiviteter som är enbart för deras skull.  
Så nu kommer vi ha en jobblunch en gång i veckan för att strukturera upp det närmaste arbetet som väntar. Och ja, jag har lagt  in sticktid som en punkt. Skulle nog inte överleva annars!
 
Erica
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0